Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/30750
Назва: Methodological Bases for the Development of Students' Analytical Abilities using Research Activities
Інші назви: Bases metodológicas para el desarrollo de las capacidades analíticas de los estudiantes mediante actividades de investigación
Автори: Perminova, Liudmila
Shykhnenko, Kateryna
Yatsenko, Volodymyr
Stets, Halyna
Valentieva, Tatyana
Ключові слова: Cognitive Skills
Learning Strategies
Higher Education
Students’ Research Activity
Preschool Education
Дата публікації: 24-лип-2025
Бібліографічний опис: Perminova L. Methodological Bases for the Development of Students’ Analytical Abilities using Research Activities / L. Perminova, K. Shykhnenko, V. Yatsenko, H. Stets, T. Valentieva // Seminars in Medical Writing and Education. — 2025. — № 4. — 427.
Source: Seminars in Medical Writing and Education
Короткий огляд (реферат): Introduction: the study investigated the influence of research-oriented learning methods—Project-Based Learning (PBL), Laboratory-Based Learning (LBL), and STEM-Based Learning (SBL)—on the development of analytical skills (AS) among higher education students. Method: a total of 331 students were selected through persuasive sampling. Data were collected using a self-developed MBAS questionnaire (appendix-1). The instrument’s reliability was confirmed (Cronbach’s α = 0,933). Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (correlation analysis) were employed.Results: PBL emerged as the most preferred approach (M = 3,8731, SD = 0,84314), attributed to its interactive nature. SBL exhibited the strongest correlation with assessment scores (r = 0,781, p < 0,001). All observed correlations between PBL, LBL, SBL, and AS were statistically significant at the 0,01 level, confirming robust positive relationships among these pedagogical strategies and analytical skill development.Conclusions: the findings support the integration of structured research activities, particularly SBL, into academic curricula to enhance analytical thinking. These approaches offer effective pathways for promoting higher-order cognitive competencies in higher education.
DOI: 10.56294/mw2025427
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/30750
Faculty: Інститут права та сучасних технологій
Department: Кафедра філології та перекладу (ФП)
ISSN: 3008-8127
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації (статті)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Perminova L, Shykhnenko K, Yatsenko V, Stets H, Valentieva T_MW_2025_427.pdf408,7 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.